Voor Franchiseplus schreef Menuez-oprichter Geerteke Verbaten een column met daarin een advies voor de ideale menukaart en handige tips om het beheer van menukaarten te stroomlijnen. Want het ontwerpen, produceren en leveren van menukaarten aan alle locaties is een tijdrovend proces. Om nog maar te zwijgen van het afstemmen van alle verschillende versies en talen. Een veelvoorkomend struikelblok is het gebrek aan een efficiënt en geautomatiseerd proces, dat ook kan voorzien in maatwerk, flexibel is in lokale invulling en de merkconsistentie bewaakt. 

De menukaart: van hoofdpijndossier naar gestroomlijnd proces

De menukaart is het visitekaartje van elke horecazaak en heeft zowel een functionele als marketingrol. Vaak hebben locaties meerdere menukaarten; van lunch- tot diner-, wijn- en drankenkaart, in het Nederlands en wellicht ook in het Engels! Als franchisegever in de horecamarkt sta je voor tal van uitdagingen als het gaat om het managen van de gepersonaliseerde promotiematerialen zoals de menukaart.

  1. Ontwerp de ideale menukaart

Een ideale menukaart is als een goed verhaal – deze vertelt boeiend over de culinaire identiteit van een restaurant en prikkelt de zintuigen van de gasten. Het begint met een duidelijke structuur en lay-out, waarbij gerechten logisch zijn gegroepeerd en gemakkelijk te lezen. Het aanbod moet niet te uitgebreid zijn om keuzestress te voorkomen, maar wel voldoende variatie bieden om tegemoet te komen aan diverse smaken en dieetvoorkeuren. Kies daarom maximaal tien voorgerechten, tien hoofdgerechten en zes nagerechten. Omzet verhoog je slim met dranksuggesties bij gerechten en een aantrekkelijke omschrijving. Wil je de aandacht trekken met bepaalde promoties of aanbiedingen? Denk dan aan illustraties die in het oog springen, of omkaderde en onderstreepte teksten waarmee je de aandacht trekt van de lezer. Kijk wel uit dat de prijs niet te veel opvalt, en blijf vooral het product in de spotlight zetten in plaats van wat mensen ervoor moeten betalen.

De aandachtspunten op een rij:

  • Duidelijke structuur en lay-out.
  • Aanbod moet niet te uitgebreid zijn, maar wel voldoende variatie bieden.
  • Maximaal tien voorgerechten, tien hoofdgerechten en zes nagerechten.
  • Omzet verhoog je slim met dranksuggesties bij gerechten.
  • Plaats visuals die in het oog springen.
  • Zorg dat de prijs niet te veel opvalt.
  • Houd ruimte voor lokale invulling

Nu de kaders bepaald zijn door het hoofdkantoor, loont het om in te spelen op lokale omstandigheden en kansen. Denk bijvoorbeeld aan lokale bestsellers, producten of ingrediënten, en feestdagen zoals carnaval, kermis, braderieën en Pasen, die zich lenen voor een aangepast menu of een promotie. Franchisenemers hebben een hogere mate van betrokkenheid als er wordt geluisterd naar hun wensen. Pas het aanbod en de mogelijkheden van menukaarten aan, om in te spelen op de unieke behoeften van elke locatie, zonder concessies te doen aan kwaliteit of uniformiteit. Standaardiseer hiervoor het menu-ontwerp en de lay-out om het beheer van verschillende versies te vereenvoudigen. Gebruik bijvoorbeeld templates die gemakkelijk kunnen worden aangepast (taal, product en/of prijzen) voor verschillende invulling van locaties.

  • Kosten besparen door automatisering

Automatiseer zoveel mogelijk het menu-proces, zoals personalisatie, taal- en prijsaanpassingen, om tijd te besparen en menselijke fouten te minimaliseren. Op deze manier wordt het vernieuwen van menukaarten per seizoen ook heel gemakkelijk. Kies voor een tool en/of partner die in staat is om je merkidentiteit te bewaken en te ondersteunen, en die tegelijkertijd maatwerk, productie en distributie uit handen kan nemen. Denk daarbij aan een geautomatiseerd systeem waarbij locaties zelf online kunnen inloggen, hun menukaart kunnen personaliseren binnen de vooraf gestelde kaders en daarna direct bestellen in het juiste aantal. De bestelling wordt gecontroleerd en na goedkeuring pas geleverd bij de franchisenemers.

Menuez als partner voor menukaarten

Menuez begrijpt de complexiteit van het beheren van menukaarten bij meerdere locaties en het waarborgen van consistentie bij franchise. Ze zorgen dat franchisegevers weer grip krijgen op hun locaties door het automatiseren van het proces van het opmaken, drukken en leveren van menukaarten op elke unieke locatie in de juiste aantallen, taal, prijs en assortiment.

Menuez biedt franchisegevers de mogelijkheid om menukaarten op maat te leveren aan elke individuele locatie. Dit gebeurt door locaties zelf online te laten personaliseren en bestellen, terwijl Menuez de merkidentiteit bewaakt, de opmaak verzorgt, tekstcontroles uitvoert, inkoop regelt, en zorgt voor hoogwaardige productiematerialen. Dit vereenvoudigt het beheer van menukaarten voor franchisegevers, wat resulteert in tijdwinst, minder verspilling, meer efficiëntie, betere kwaliteit en tevredenere franchisenemers.

Dit artikel verscheen eerder op: https://franchiseplus.nl/column/menukaart-van-hoofdpijndossier-naar-gestroomlijnd-proces