Als franchisegever is het borgen van jouw merk en kwaliteit essentieel. Het managen van alle locaties terwijl je formule groeit, is een uitdaging die vraagt om innovatieve oplossingen. Excel-lijstjes en handmatige processen zijn niet langer afdoende in een wereld van snelle groei en verandering. Het is tijd om je te verdiepen in efficiënte systemen die jouw merk bewaken en interne processen automatiseren.

In dit artikel bespreken we vier tips voor een succesvolle uitbreiding van jouw franchiseformule(s)

  1. Effectieve communicatie: Investeer in communicatie tools die snel en gericht informatie kunnen delen met alle vestigingen. Kies voor een centraal platform voor nieuws, updates, richtlijnen en promotiematerialen. Zo creëer je uniformiteit en transparantie.
  2. Automatisering: Bij het maken van groei of het organiseren van een overname is verandering noodzakelijk. Teamsamenstellingen veranderen, er worden nieuwe ideeën bedacht en er wordt gewerkt aan strategie en de uitrol ervan. Dit kost veel tijd, terwijl de dagelijkse werkzaamheden gewoon doorgaan. Door het automatiseren van bepaalde processen kun je tijd besparen en efficiënter inspelen op de individuele behoeften van locaties. Denk hierbij aan een geautomatiseerd systeem voor het leveren van promotiematerialen en marketingondersteuning. Dit is vaak een van de meest tijdrovende taken op een hoofdkantoor en kan de druk op de organisatie in tijden van groei en verandering verminderen.
  3. Zorg voor betrokkenheid: Groei en overnames brengen voor de franchisenemer enige onzekerheid met zich mee. Om ervoor te zorgen dat alle locaties meegaan in de verandering is het essentieel om de individuele behoeften van elke locatie te begrijpen. Zorg voor een soepele integratie en meer betrokkenheid door flexibele systemen en vooraf een duidelijk plan voor communicatie en ondersteuning. Verhoog daarnaast het enthousiasme van nieuwe locaties door promotiematerialen en andere inkooppakketten op maat aan te bieden. Een marketingkalender met persoonlijke nieuwsbrieven en individuele takenlijstjes kunnen hierbij ook helpen.
  4. Individuele ondersteuning: Zorg voor flexibiliteit in je franchiseformule, zodat lokale ondernemers kunnen inspelen op specifieke marktomstandigheden. Pas promotie en campagnemateriaal aan om in te spelen op de unieke behoeften van elke locatie, zonder concessies te doen aan kwaliteit of uniformiteit. Zeker bij het beheren van meerdere merken/formules is het cruciaal om de unieke identiteit van elk merk te behouden. Kies voor een tool en/of partner die in staat is om verschillende merkidentiteiten te bewaken en te ondersteunen en tegelijkertijd maatwerk, productie en distributie uit handen kan nemen.

Menuez als partner voor groei!

Menuez begrijpt de complexiteit van het beheren van meerdere merken en het waarborgen van consistentie bij franchise organisaties. Menuez automatiseert de marketingafdeling van franchisegevers en biedt de mogelijkheid om promotiemateriaal en ondersteuning op maat te leveren aan elke individuele locatie. Het effectief lokaal uitrollen van een marketingcampagne wordt eenvoudiger wanneer locaties deze zelf online naar behoefte kunnen personaliseren en bestellen, zonder de merkidentiteit uit het oog te verliezen. Dat zorgt voor tijdwinst, minder verspilling, efficiëntie, betere kwaliteit én tevredenere franchisenemers.

Ontdek hoe de automatisering van marketing- en promotie processen jou kunnen helpen bij het realiseren van jullie groeiambities.

Dit artikel verscheen eerder op Franchiseplus.nl