De terrassen zijn geopend en de oorlog tussen merken voor dat extra beetje zichtbaarheid dit seizoen is losgebarsten. Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor eenieder die innovatie omarmt en gasten op ieder touchpoint weet te verrassen. Menuez helpt merken en horecaondernemers in te spelen op de behoefte en wensen van hun klanten. In dit artikel bespreken we vier trends en tips waarmee je deze zomer de terrassen kunt laten stralen.

 

De terrassen in Nederland hebben de afgelopen jaren al de nodige veranderingen doorstaan. Van het rookverbod binnen en het installeren van heaters buiten, naar het overleven van een pandemie en bestellen via QR menukaarten. Ook dit jaar blijft de horeca zich ontwikkelen en zijn er trends waar merken en ondernemers rekening mee dienen te houden. De belangrijkste ontwikkelingen op een rij:

 

  • Groeiend bewustzijn voor milieu en gezondheid

Duurzaamheid en gezondheid staan steeds hoger op de agenda. Niet alleen door regels van de overheid, maar ook bij gasten staat dit thema centraal in de terraswereld van 2024. Horecaondernemers doen er goed aan om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Denk hierbij aan de samenwerkingen met lokale boeren en tuinders, recycling, statiegeld of energiezuinige verlichting, maar ook aan duurzaam geproduceerd promotiemateriaal. Naast duurzaamheid is ook gezondheid een trend die overslaat naar het terras dit seizoen. Een voorbeeld hiervan is de opkomst van terrassen met een rookverbod. Ook in menukeuze is het goed om rekening te houden met gezonde opties. Er is een verschuiving naar uitgebreide borrelplanken, zowel in vegetarische als niet-vegetarische varianten, die voor een gevarieerde en gezellige ervaring zorgen. Daarnaast wint alcoholvrije drank aan populariteit, vooral onder de jongere generaties, wat resulteert in een grotere vraag naar alcoholvrije opties op het terras.

 

  • Technologie niet meer weg te denken op het terras

Het gebruik van technologie op het terras is niet meer weg te denken. De QR-codes deden tijdens de coronatijd versneld hun intrede voor het plaatsen van bestellingen, maar ook na de pandemie blijven ze populair bij zowel ondernemers als consumenten. Dit efficiënte bestelsysteem zorgt niet alleen voor een snellere service, maar kan ook de verkoop stimuleren, soms zelfs effectiever dan menselijke bediening. Naast QR-codes zijn er ook andere technologische ontwikkelingen die kansen bieden voor zowel ondernemers als merken. Moderne gemakken zoals geïntegreerde oplaadpunten voor smartphones en slimme verlichtingssystemen worden steeds vaker geïmplementeerd om het comfort en de ervaring van gasten te verbeteren. Deze kunnen natuurlijk ook worden voorzien van branding en zo kunnen de kosten van installatie worden gedeeld. Win-win.

 

  • Maximaliseren van ruimte: buiten wordt een verlengstuk van binnen

Steeds meer horecaondernemers zien manieren om hun ruimte te maximaliseren. Van het toe-eigenen van extra openbare ruimte tot modulaire meubels en verplaatsbare elementen die het mogelijk maken om het terras aan te passen aan verschillende evenementen en seizoenen. Daarnaast zien we een toename van overkappingen op terrassen, zowel door permanente constructies als door grote parasols, vaak gesponsord door brouwerijen en A-merken. Want zij claimen graag lokale zichtbaarheid. Deze overkappingen bieden bescherming tegen de elementen en verlengen het seizoen waarin het terras kan worden gebruikt, wat resulteert in een hogere omzet voor horecaondernemers. Het dakterras maakt ook een opmars door, vaak gepositioneerd als een ‘rooftopbar’, wat een meer hippe en internationale uitstraling geeft. Dit biedt gasten een unieke ervaring en een panoramisch uitzicht, waardoor het terras een bestemming op zich wordt.

 

  • Personalisatie en branding in horeca

Ondernemers streven naar een unieke sfeer en ervaring op hun terras, die passen bij hun identiteit en de wensen van hun gasten. Dat doe je met uitstekende service, uniek meubilair, gepersonaliseerde promotiematerialen en een onderscheidende uitstraling die een blijvende indruk achterlaat. Gasten zijn bereid flink geld uit te geven op het terras, maar dan moet de beleving wel kloppen. Merken en lokale ondernemers kunnen samenwerken op het gebied van branding. De merken bieden vaak promotiematerialen waarmee lokale ondernemers hun horecazaak kunnen aankleden. Slim om hiervan gebruik te maken, want A-merken trekken gasten aan en de aanschafkosten blijven beperkt! Van menukaarten, parasols, kleding tot barmatten, de meeste producten zijn zelfs te personaliseren met eigen logo, naam, kleur en prijs. Daarmee blijft de identiteit van de horecaonderneming gewaarborgd.

 

Menuez vergroot de zichtbaarheid van merken op het terras

Menuez biedt oplossingen op maat voor horeca ketens en A- merken als het gaat om lokale zichtbaarheid. Een uitnodigende look-and-feel, waarbij comfort, stijl en beleving centraal staan in iedere horecagelegenheid. Om voorop te blijven lopen en je te onderscheiden van de rest, doen ondernemers en merken er goed aan de laatste trends te blijven volgen. Menuez speelt in op deze veranderende behoeften en biedt altijd de nieuwste innovaties en op maat gemaakte producten van duurzame en kwalitatieve materialen. Van technologische integratie tot promotiematerialen en unieke ervaringen, Menuez staat klaar om te helpen bij het creëren van een terras dat gasten zal verrassen en inspireren. 

 

Ook benieuwd hoe jij de zichtbaarheid van jouw merk kunt vergroten op het terras? Neem contact op met een van onze experts, we adviseren je graag.