Stickers zijn één van onze favoriete producten als het aankomt op het vergroten van zichtbaarheid. Het succes van een campagne valt of staat bij de aandacht van de consument. Stickers bieden een perfecte oplossing voor signing in het retail- en horecalandschap. Er bestaan veel stickersoorten en -materialen. In dit artikel maken we je wegwijs in het sticker landschap. We zetten de verschillende sticker eigenschappen op een rijtje en vertellen je graag welke toepassingen mogelijk zijn.

 

Jij wilt potentiële klanten verleiden en jouw boodschap visueel kracht bijzetten. Hieronder de verschillende stickertoepassingen op een rij die gebruikt kunnen worden in jouw winkel of horecaonderneming.

Raamstickers

Een sticker met het logo van je favoriete (drank)merk, of een speciale actie op de ramen van je winkel of horeca onderneming werkt uitnodigend. Een raamsticker is een perfect promotiemiddel om jouw boodschap goed zichtbaar te maken aan de consument. Raamstickers laten zich ook gemakkelijk aanbrengen en verwijderen. Je plakt ze aan de binnenkant van het raam zodat de boodschap vanaf de straatkant goed zichtbaar is. Je kunt ook kiezen voor dubbelzijdige bedrukking, zodat de uiting zowel van buiten als van binnen goed zichtbaar is.

Muurstickers

Voor sticker reclame binnen in winkels of horecagelegenheden zijn er ook verschillende oplossingen. Een grote muursticker van hoge kwaliteit kun je zelfs zien als kunst aan de muur! Deze zijn meestal permanent en worden door een professional geplaatst.

Vloerstickers

Een boodschap op de grond is ook makkelijk te realiseren met een sticker. Vloerstickers zijn multifunctioneel inzetbaar en daarom ideaal in gebruik. Laat jouw logo, slogan of actie opvallen met een sticker op de vloer, of geef hiermee de route aan binnen jouw bedrijfspand.

Tafelstickers

Ook de aankleding van een tafel middels een sticker kan fraai zijn en zorgen voor meer beleving. Wat is er slimmer dan een mooie merk-uiting op de tafel waaraan je potentiële klant zit en zijn volgende drankje gaat bestellen? 

 

TIPS voor het kiezen van de juiste sticker

  1. Ga voor de ultieme verleiding

Bepaal de plek in de winkel/horeca-omgeving waar je producten het best tot hun recht komen. En kies daarmee meteen de beste plaats voor een sticker. Je prikkelt de nieuwsgierigheid van potentiële klanten maximaal met de perfecte sticker op de perfecte plaats. 

  1. Kies de duur van de campagne

De keuze van het stickermateriaal ligt o.a de duur van de campagne. Moet het een permanente óf tijdelijke oplossing zijn? Voor een tijdelijke raamsticker zou je kunnen denken aan easy-DOT folie. Doordat de lijm niet egaal is maar bestaat uit een noppenstructuur, ontstaan er kleine luchtkanaaltjes. Hierdoor is de folie zeer eenvoudig luchtbelvrij aan te brengen, te herpositioneren en te verwijderen. Voor een meer permanente oplossing is er bijvoorbeeld Roughmark universele folie voor buiten en binnen met een garantie van 7 jaar. 

  1. Kies het formaat en de gewenste afwerking

Voorop staat dat reclame-uitingen moeten opvallen! Maar ook als er geen plek is voor een levensgrote muur- of vloersticker, kan je met een kleine(re) sticker op de juiste plek nog steeds de aandacht trekken en potentiële klanten een duwtje in de rug geven om jouw product én merk te ontdekken. Naast de grootte, kun je ook nadenken over de vorm. Bij Menuez zijn stickers contour te snijden in iedere gewenste vorm en kun je kiezen voor een full colour, witte of transparante uitvoering. Stickerformaten zijn vrij te kiezen, alsmede een glanzende of matte laminaat afwerking.

  1. Bepaal de ondergrond

Campagnes in de retail en horeca zijn vaak van korte duur en/of seizoensgebonden. Niet alle stickers zijn voor iedere ondergrond geschikt. Laat je adviseren tijdens het kiezen van het juiste stickermateriaal! Stickers met een bepaalde lijmlaag kunnen bijvoorbeeld in sommige gevallen lijmresten achterlaten of kwetsbare ondergronden beschadigen. Er zijn ook ondergronden die lijm afstotend behandeld zijn of juist te koud of vochtig zijn. Menuez heeft voor dergelijke kwetsbare of lastig te plakken ondergronden altijd een oplossing op maat en denkt graag mee.

  1. Combineer stickers met online marketing

Vermeld op de sticker het adres van je website of laat er een QR code op drukken, zodat klanten direct meer informatie kunnen krijgen over een actie of product. Sticker marketing werkt ideaal om je lokale aanwezigheid door te zetten naar je online aanwezigheid. Anders gezegd: het geeft je online marketing een lokale aanwezigheid. Deze zijn los van elkaar toe te passen, maar door beide tools te combineren ga je voor een nog effectievere aanpak.

Ben je benieuwd hoe jij als merk gepersonaliseerde stickers en ander marketingmateriaal als service aan jouw lokale partners kunt aanbieden? Of wil je meer weten over hoe Menuez kan helpen met lokale online marketing? Neem dan gerust contact met ons op. Onze experts delen met plezier hun kennis en ervaring