In de horeca sta je voor een uitdaging als het gaat om het ontwerpen en produceren van een menukaart. Maar met de ideale menukaart verhoog je wel je omzet. Goed om daarom als ondernemer of franchise te kijken naar de juiste opbouw en ontwerp! De menukaart is het visitekaartje van elke horecazaak en heeft zowel een functionele als marketingrol. Vaak hebben locaties meerdere menukaarten; van lunch- tot diner-, wijn- en drankenkaart. In dit artikel geven we advies voor het ontwerpen van de ideale menukaart waarmee je het bonbedrag per tafel flink omhoog laat gaan.

 

Tips voor het ontwerpen van de perfecte menukaart
Er zijn verschillende studies gedaan naar de perfecte menukaart. Menuez heeft deze voor je samengevat in vijf tips. Elke menukaart zou een meeslepend verhaal moeten zijn dat de culinaire identiteit van het restaurant weerspiegelt en de zintuigen van de gasten prikkelt. Hierna bespreken we vijf tips voor het ontwerpen van de perfecte menukaart.

 

 

Bepaal het thema en de gerechten
De ideale menukaart begint met een thema. Bepaal hiervoor een verhaallijn die gebaseerd is op de culinaire achtergrond van het restaurant, de geschiedenis van de gerechten, de filosofie van de chef-kok of bijvoorbeeld op lokale tradities en ingrediënten. Om keuzestress te vermijden en voor een overzichtelijke menukaart voor zowel de gasten als de keuken, kies je maximaal tien voor- en hoofdgerechten en zes desserts. Voor de drankenkaart geldt zes dranken per categorie.

 

Vertel een verhaal

Gebruik boeiende taal en beschrijvende woorden om de gerechten en dranken op de menukaart tot leven te brengen en doe suggesties voor combinaties. Onderzoek van Cornell University ondersteunt dat waardevolle woorden in de menu omschrijving de verkoop verhoogt met bijna dertig procent. Vertel daarom het verhaal achter elk gerecht – de inspiratie of herkomst, de ingrediënten, de bereidingswijze – en maak hiervoor vooral gebruik van zintuiglijke beschrijvingen om de gasten te prikkelen. Denk bijvoorbeeld aan ‘New York Style Cheesecake’ in plaats van ‘Cheesecake’ of een ‘Sappige Ierse bavette met huisgemaakte friet’ in plaats van ‘Biefstuk met patat’. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de beschrijvingen kloppen met het gerecht. Als gasten ‘Oma’s appeltaart’ bestellen maar een gerecht krijgen dat meer lijkt op een moderne variant van een kruimelcake, gaat er iets niet goed.

 

Visuele aantrekkingskracht
Feit: mensen verwerken visuele informatie veel sneller dan tekst. Besteed daarom aandacht aan het visuele ontwerp van de menukaart. Kies een stijl die past bij de sfeer van het restaurant en zorg voor een aantrekkelijke menukaart met mooie afbeeldingen of illustraties van gerechten of dranken. Dit helpt gasten om zich het gerecht voor te stellen en prikkelt hun zintuigen dus nog meer. Heb je een bepaalde promotie of actie? Maak deze dan groter dan de rest en plaats deze op een opvallende plek waar het de aandacht krijgt die het verdient.

 

Psychologische prijzen

Nog een belangrijk weetje voor het samenstellen van de ideale menukaart gaat over de psychologie van de prijs. Je hersenen creëren onbewust een connectie tussen het letterlijke formaat van een prijs op een pagina en de ervaren grootte van het bedrag. Als je een getal groot laat zien, zullen mensen ook denken dat het getal hoger is en andersom. Voorkom daarom het gebruik van eurotekens, grote lettertypes en vette bedrukking als het gaat om de prijs op een menukaart. Je wilt als horecaondernemer dat gasten iets bestellen dat ze lekker vinden en zo min mogelijk worden beïnvloed door de prijs. Daarnaast is het goed om te weten dat het eerste gerecht of drankje de categorie drager en ook prijs referent is. Het tweede én het laatste product per categorie worden het meest besteld, zet hier dan de margerijke producten.

Wisselende (lokale) invulling
Benadruk het gebruik van seizoensgebonden en lokale ingrediënten op de menukaart. Dit versterkt niet alleen het verhaal van het restaurant, maar laat ook zien dat je waarde hecht aan versheid, kwaliteit en duurzaamheid. Lokale invulling kan ook door in te spelen op evenementen zoals carnaval, kermis of braderieën in de regio.